Tuesday, April 19, 2005

قبض و بسط تئوریک شریعت

معرفت دینی نسبی و عصری است. نسبی بودن فهم دین ( و معرفت دینی ) مانند نسبی بودن یک نتیجه در قیاس است. نتیجه یک قیاس به مقدماتش منسوب است و از آنها تغذیه می کند، اگر مقدمات یک قیاس در تمام اعصار ثابت بمانند نتیجه نیز ثابت می ماند و اگر دستخوش تحول شوند نتیجه نیز متحول خواهد شد.....فهم دین( که متفاوت با خود دین و معرفتی بشری است ) از مبانی معرفت شناسی، انسانشناسی، زبان شناسی و غیره تغذیه می کند و با فروع و فراورده های علمی و فلسفی مقبول هر عصر هماهنگ است لذا منسوب به آن مبانی و اصول و فروع است.........بنابراین می توان به این نتیجه رسید که اگر معارف بشری غیر دینی دچار قبض و بسط شوند فهم ما از شریعت نیز لاجرم دچار قبض و بسط خواهد شد. این قبض و بسط گاه خفیف وخفی است و گاه شدید و قوی
عبدالکریم سروش

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام
چرا مطلب جديدي نمي گذاريد؟

6:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

1salam. man danwshjuyw falsafam. donbal pdf ghabzo bast migardam, va age betuni komakam koni mamnun misham. id man (filsoofe_ferferi) babate matlabet mamnun. ama hanuz jaye tahlile ziad hast.

7:20 AM  
Anonymous مهدوی said...

بسم الله
سلام
من در رابطه با دکتر سروش حرف بسیار دارم که بسیاری از آنها را وبلاگی کرده ام. لذا از دوستانی که از این صفحه دیدن می کنند خواهش می کنم این یادداشت و لینکهای مندرج در آن را نیز حتما بخوانند:


http://cmj.persianblog.ir/page/drsoroush


البته اگر طالب بحث علمی هستند

12:45 PM  

Post a Comment

<< Home